Jeg har i mange år bygget hus rundt båten min ved hjelp av stillasmateriell og et tilleggsutstyr jeg selv har laget. Se bildet. Takkonstruksjonen består av galvaniserte fagverksbjelker, 2 halvdeler som skrus sammen i mønet. De passer direkte i Haki stillaset. Resten av takkonstruksjonen består av bjelker i tre og underlagsbord for presenningen. Underlagsbordene er hengslet sammen over mønet med en lerretsduk og ligger løse. Konstruksjonen er så sterk at jeg ved en anledning heiste motoren opp og ut av båten opphengt i bjelker lagt inn i taket. Overbygningen over båten er forankret til opplagsvogna og står støtt i all slags vær. Det tåler storms styrke. Her er båten oppbevart tørt og fint, og jeg kan vedlikeholde båten over og under, og gjøre den helt sjøklar for neste sesong før overbygget tas ned.
Jeg kan lage slike takbjelker til deg!
Har du stillasmateriell og er interessert i å skaffe deg slikt utstyr, så kan jeg lage fagverksbjelkene du trenger. Jeg vil da lage de i 4 meters bredde. Resten bestående av treverk kan du lage selv av nye eller brukte materialer. Jeg heiser presenningen opp ved hjelp av talje fra ei galge montert på et rør jeg setter opp ved gavlen. Så legger jeg plank inn i taksperrene så jeg har noe å gå på når jeg ruller ut presenningen. Da er det ikke vanskelig alene å håndtere ei presenning som veier 60 kg og dekker hele taket. Se tegning av de takbjelkene jeg kan lage til deg nedenfor. Taket her gir en bygning på 4 x 12 meter.
Hvis du har planer om å skaffe deg ei vogn for transport og vinterlagring av båt, vil denne løsningen kanskje interessere deg. Min vogn kan med sikkerhet transportere båt med vekt opptil ti tonn trukket av traktor, vel og merke hvis vogna forsynes med landbrukshjul som tåler vekten. Hengeren er utstyrt med forlengbart og vendbart drag. Det siste gjør det mulig å transportere den også etter lastebil. For slik transport på offentlig vei må hengeren registreres. Landbrukshjulene sitter på massive akseltapper med dimensjon 60 x 60 mm. Hjulene kan lett tas av hengeren. Konstruksjonen gjør det svært lett å komme til under båten for vedlikehold. Støttene kan omstilles så de vekselvis støtter mot skroget over og under vannlinjen, slik at arbeidsområdet under vedlikehold av båten frigjøres. Hengeren kan tilpasses alle typer enskrogs båter. Sommerstid tar jeg av hjul og støtter, og lagrer hengeren flatpakket på høykant inntil hekken. Den er da montert på nedstøpte fundamenter i bakken. For å løfte hengeren opp på kant bruker jeg traktoren, men en verkstedkran kan gjøre samme operasjon enkelt og sikkert. Da er hengeren lagret på egen eiendom uten å ta noe videre plass.
Hengeren kan også forsynes med ekstrautstyr som gjør det mulig å trekke båter opp til fem tonn opp av sjøen dersom det er ideelle forhold på stedet. Hengeren bør da varmgalvaniseres, og hjulene leveres med nav for dette formålet. En slik henger kan med egnet skoleringsmateriell benyttes til landsetting av flere båter. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer informasjon.
Jeg har etablert et opplegg for produksjon av hengere. Er dette noe som interesserer deg, så ta kontakt.
Det vekker oppsikt hver gang.
Til til hovedsiden min hvor du
finner flere båtrelaterte saker