Vedlegg 10 til hjemmesiden til Per-Gunnar Thoresen



Hva kreves for å lage nye båtvinduer med rammer i eloksert aluminium?

Her ser du båten min som jeg har byttet vinduer på.

 


Jeg hadde fått nok av de gamle gummilistene som hadde begynt å lekke, og som svertet kraftig utover når jeg skulle polere båten. Så jeg bestemte meg for å bytte vinduer. Ingen av de som laget slike vinduer hadde mulighet for å lage vinduene med de hjørneradiene min båt hadde, så jeg kom på den ide at jeg kunne lage de selv.

Jeg var heldig, og fikk tak i aluminium profiler i utlandet. Men hvordan bøye profilene? Jeg måtte lage meg et bøyeapparat. Da jeg var i besittelse av metalldreiebenk og sveiseapparat hadde jeg heldigvis det verktøy som krevdes. Profilene bøyes kaldt, og jeg fant ut at bøyeverktøyet måtte være meget presist dersom jeg skulle unngå at profilene fikk deformasjoner. Heldigvis ødela jeg ikke så mange meter profiler før bøyeverktøyet mitt fungerte med tilstrekkelig nøyaktighet.

Så var det å kunne bøye profilene slik at de passet til vindusåpningene og bare ha en skjøt i ramma. Det er hva de profesjonelle klarer. Igjen kreves det stor grad av nøyaktighet. På bøyeapparatet monterte jeg derfor nøyaktig måleverktøy. Jeg kaldsvettet litt under arbeidet med å lage de første rammene. Men da jeg erfarte at rammene holdt de beregnede målene, kjente jeg en stor tilfredsstillelse over å lykkes.

Nedenfor ser du flere bilder av vinduene. Styrhusets sidevinduer har et hjørne med større radie enn de andre hjørnene. Så for å lage disse vinduene måtte jeg lage nye deler til bøyeverktøyet. Du ser av bildet at jeg har klart å kombinere forskjellige radier i samme vindu.

 

 

 

Siden jeg nå er i besittelse av verktøy for å lage vindusrammer til båt, finner jeg interesse for å hjelpe andre som ønsker slike vinduer. Etter hvert har jeg oppgradert bøyeverktøyet mitt til høyere presisjon, og har også flere radier tilgjengelig. Med den høye presisjonen på verktøyet mitt kan jeg nå lage rammer med så liten bøyeradius som 40 mm, sentermål, i meget bra kvalitet.

Jeg tror noen også kan være interessert i å sette inn isolerglass i vinduene. Med tanke på dette har jeg gjort en prøve på å lage slike lister som benyttes mellom glassene i isolerglass. Listene er lukkede og svært tynnveggede hulromsprofiler, godstykkelse 0,4 mm. Dette til tross, det lar seg gjøre å bøye dem uten at de bukler seg. Listene på bildet under er bøyd slik at de passer til mine vinduslisters 58 mm bøyeradius.

I et samarbeide med min lokale glassmester har jeg nå laget isolerglass selv, en prøve, i en nøyaktig utførelse som passer til rammene. Se bildet under, og hvor fint distanselisten følger kanten av rammen. Tenker du på å skaffe deg isolerglass bør du sjekke om leverandøren kan levere isolerglassene med like fin utførelse. Jeg kan nå få isolerglassene laget med mine distanselister hos et profesjonelt firma på isolerglass til bygningsindustrien. Med disse håndlagede distanselistene blir nok isolerglassene noe dyrere, men resultatet blir perfekt. 



Som du forstår av fremstillingen over er det et betydelig arbeide med å lage båtvinduer med elokserte aluminiumrammer dersom du tenker på å lage vinduer selv. Nå har jeg det verktøyet som skal til for å lage vinduer, - ja endog med isolerglass. Som glass kan jeg levere polycarbonat belagt med ripefast belegg, herdet glass og herdet laminert glass. Ved noen design er det også mulig å skaffe buet glass og kanskje også buede isolerglass. De siste alternativene faller nok veldig dyrt. Jeg har en fres jeg kan bruke til å lage bøyeverktøy til andre radier. Med denne fresen går det godt an å lage vinduer med andre fritt designede utforminger også. Se bare bildet nedenfor, hvor jeg også har satt inn et koøye jeg har laget. Koøyer kan jeg lage i 2 dimensjoner og vil alltid ha noen ferdige liggende. Tenker du på å bytte, og har tro på at jeg kan lage perfekte vinduer med aluminium rammer, kan du ta kontakt med meg. Kanskje kan jeg hjelpe deg. 

  Av vinduer produsert vinteren 2011 har jeg valgt å vise noen vinduer der min evne til å forme vinduer etter kunders ønske er utnyttet. Det første vinduet nedenfor er et doghousevindu med negativ bue i ene siden, i tillegg til at vinduet er buet for tilpasning til montering i buet skrogflate. Det ble laget to speilvendt like vinduer. Har du lyst til å se det ferdige resultat kan du åpne denne linken: Havseiler med doghouse

   

    De neste vinduene er buet i ene enden. Lengste vindu måler her 260 cm. Vinduene har 8 mm belagt polycarbonat limt inn som glass.

     

  Nedenfor ser du et vindu jeg har laget til en båt, fabrikat Flem 340. Vinduet måler hele 3 meter x 60 cm, og har ei hel 8 mm herdet glassrute pålimt sprosser tosidig. For å flytte på slike vinduer er det godt å få hjelp. Eieren melder at vinduet er montert, og at det ble tett.

 
 

De siste årene har jeg laget mange vinduer, så det som startet som et prosjekt for å løse vindusproblemene på min egen båt, ble en hobbyvirksomhet som har vokst til en liten, men profesjonell virksomhet under navnet Thoresen P & T. Org.nr. 990163871MVA. Det er kjekt å kunne ha noe å henge fingrene i når kulda setter inn, og ellers når været setter en stopper for annet utendørs arbeid. Men jeg lager gjerne vinduer i sommerhalvåret også.

Nytt januar 2011:

Nå kan jeg lage vinduer med gjerdede hjørner basert på de samme profilene. I sammenføyningen benytter jeg et skjøtestykke av aluminium. Disse brikkene er så stive at du ikke kan bøye de med hendene. Jeg bruker bøyeverktøy. De har en dimensjon som passer nøyaktig inn i profilens hulrom. De bakes inn med lim, og ligger skjult inne i ramma. Skjøtestykkene reduserer muligheten for bevegelser mellom rammeprofilene til et minimum. Sammenføyningen forsterkes ytterligere når glasset limes inn. Skjøtestykket vil gjøre lekkasjer i hjørnene til en sjeldenhet.

Nedenfor ser du et av vinduene jeg har laget til en Viksund 900 Futura der det var behov for å skifte ut eksisterende vinduer. Her et vindu med svært skarpt hjørne.

Neste bilde viser en detalj fra et annet vindu til denne båten.

Båteier ønsket et nytt vindu som passet med glasset og skrogåpningen etter gammelt vindu. Derfor den spesielle utformingen. Dette til tross, sammenføyningen er sikret med et skjøtestykke som ligger inne i den korte biten og strekker seg 4 cm inn i bitene på hver side. Profilene er skrudd fast i skjøtestykket, og skjøtene har derfor stor styrke allerede før glasset er limt i ramma.

 

I 2015 har jeg også laget et vindu der kunden vil sette inn et roterende glass. Det glasset jeg har satt inn i ramma har de nødvendige utsparinger for montering av det roterende glasset.

 

 

Nedenfor ser du eksempler på gummiforinger jeg har lagd. Jeg har lagd meg et verktøy som skjærer med nøyaktig ønsket bredde fra 2 til 50 mm i 10 mm tykkelse. Foringene benyttes ved montering av vinduer i skrog som er tykkere enn 12 mm.

 

Jeg har stor kjærlighet til det å lage båtvinduer. Det neste bildet viser et produkt som gjenspeiler dette.

Kanskje ikke så aktuelt som vindu noe sted, men heller ei bilderamme til å henge på veggen.

 

 

Nedenfor ser du tre bilder fra en leveranse i 2016 til ei passasjerferge som bygges om til bobåt. Vinduene er i en utførelse med isolerglass. "Spacerne", eller distanselistene i glassene, har jeg formet så de passer eksakt til buene i hjørnene.

 

 

Også koøyene har fått isolerglass.

 

Jeg er snart pensjonist og ønsker å selge virksomheten med produksjon av båtvinduer. Kan du tenke deg å overta, så består virksomheten av spesialutviklet presisjonsverktøy for bøying av profiler, fres og materiale til å lage nye matriser, kappsag, restlager av profiler, restlager av lexan glass og skjærebord, skruer og pakninger, og instruksjon i bruken av verktøyet. Du får også overta tegninger på nye og enda bedre profiler til det samme bøyeverktøyet. Det følger også med markedskontakt slik at du får forespørsler fra kunder. Dette er en virksomhet der du kan lage profesjonelle båtvinduer med lang levetid, og med sikker kvalitet på det du lager så du unngår reklamasjoner. 

Ta kontakt om dette kan interessere deg.

 

Ønsker du kontakt med meg kan du sende meg en mail på denne adressen: per-gunnar@xxx.no - Du må på grunn av spam skrive inn adressen manuelt og bytte ut xxx med tallet 2, bokstavene res og tallet 1, så resultatet blir: 2res1.no.

Jeg ønsker å yte alle så god hjelp som mulig. For bedre å holde orden på alle henvendelser ber jeg om at du skriver Båtvinduer og ditt navn eller kjennetegn i mailens tittelfelt, og bruker den avsenderadressen jeg kan svare tilbake til. Du vil normalt få svar innen et par dager. Uteblir svar kan du ringe meg på tlf. 908 76 508. Du kan også ringe meg om du ønsker å snakke med meg. Det hender ofte at jeg er opptatt med arbeid som støyer, med fare for at jeg ikke hører telefonen, så prøv flere ganger. Men e-post er kjekt for da kan jeg holde orden på alle henvendelser, og kan disponere tiden mer som det passer meg, samtidig som også viktige informasjoner lagres.


Til til hovedsiden min hvor du finner flere båtrelaterte saker

Her finner du en nyhet av 2018: Utstyr for masting av båt uten bruk av kran

 

 

Besøk gjerne denne startsiden: