Baugstige:
For å lette ilandstigning fra baugen er det helt nødvendig å bruke baugstige. Nedenfor ser du hvordan jeg har modifisert pulpitten og laget en baugstige som fungerer meget tilfredsstillende. Endringen på selve pulpitten har også forbedret ombordstigningen, samtidig som lanternen er skjermet. Se også bilde lenger ned.
Septiktank
I sommer har jeg installert ny septiktank i båten. Hvis du har en slik båt vil du nå se hvordan det kan gjøres for å utnytte plassen optimalt. Tanken har jeg laget i glassfiber. Den rommer om lag 50 liter, og har fritt fall ut. Jeg har dobbelt med pumper, og kraner som sikrer full kontroll. Dette lille rommet er svært godt utnyttet.
I rommet under dørken foran motorrommet, der det tidligere var septiktank, har jeg nå en 50 liters effektiv kjøleboks.
Badeplatform
Nedenfor viser jeg hvordan noen har utformet og montert badeplatform på sin LM. Etter mitt skjønn et pent design. Om du ønsker deg en badeplatform på båten kan du kanskje lage en slik badeplatform selv. Jeg vet ikke hvem som har laget den.
Fenderplassering:
Nedenfor ser du en løsning på plassering av fendere på dekk som har flere fordeler. Fenderne er ikke knytt fast og det tar bare et par sekunder å frigjøre en fender. Plasseringen stjeler ikke dekksplass. Den hindrer seil og løsøre i å falle overbord. Den hindrer ikke sikt fra styrhuset. Den reduserer noe sjøspruten fra baugen opp over dekk. Og den frigjør plass i benken i cockpit. Jeg vil kunne lage slike fenderholdere på bestilling om du skulle være interessert i samme løsning på din båt.
Ankerlette:
Nedenfor ser du et ankerhåndteringsutstyr jeg har laget til min båt.
Her vises festeanordningen som er montert fast.
Her ser du hvordan det brukes. Konstruksjonen jeg har laget holder her vekten av dregg og kjetting hengende fritt i vannet. Utstyret brukes i forbindelse med at dreggen dras ombord. Når dregg og kjetting veier ca. 25 kg blir det en kjempetung belastning på rygg og armer å dra dette opp uten stopp. Kanskje også dreggetauet skal vispes rent for maneter underveis også. Det statiske muskelarbeidet tretter ut muskulaturen. Med mitt nyutviklede utstyr går hevingen av dreggen lett som en lek. Nå får jeg hvilt all muskulatur mellom hvert tak. Ankertauet glir friksjonsfritt gjennom anordningen på vei opp, men griper effektivt tak og hindrer tauet å gå ut når jeg slipper det tilbake. Jeg ønsker å bruke dreggen i forbindelse med fiske. Med en sjødybde på mellom 10 og 50 meter er oppankring av båten ikke noe problem lenger.
Kjettingen må dras utenom selve låseinnretningen, men det er jo et begrenset antall meter. Når dreggen er kommet opp hukes denne fast i ei klemme. Deretter trekkes hele anordningen tilbake og låses slik bildet viser. I denne posisjonen kan dreggen roteres og rengjøres for tang etc. og vaskes ren for søle, på utsiden av skutesiden. Derved unngås også tilsøling av dekket. Anordningen lagres ombord. Bare braketten vist på første bilde blir stående fast. Jeg har utviklet verktøy for å kunne produsere dette utstyret om det er interesse for det. Enkelte justeringer og forbedringer av designet er planlagt. Materialene er i syrefast stål og vedlikeholdsfritt.